Старогръцка литература

  • Определение за мит – Сакрален разказ за възникването на света и човека, в който участват богове и хора, и в чиято истинност хората вярват.

    Митологично време – циклично

    Митологично пространство – опозиция горе-долу- Дървото на живота, символиката на кръста , водата и огъня.

    Видове митове :

         Теогонични – за възникването на боговете

         Космогонични – за възникването на света

         Антропогонични – за възникването на човека

         Есхатологични – за края на света

     

            Митологичен герой – посредник между човешкия и божествения (свещен) свят. Той дава на хората дарове – огън,занаяти, и т.н. Най-често е с божествен произход.Преминажа от единия свят в другия, о винаги се завръща.Сдобива се с голяма слава, но често е самотен и го застига мъчителна смърт – десакрализация на мита.

            Културен герой – осигурява на колектива различни придобивки – огън, изкуства, храна и т.н. В Гръцката митология такъв герой е Прометей.

            Литературен герой – винаги е смел, извършва подвизи. (не е същото като фолклорен герой). Пространство в приказката.

    Митове и митологеми :

    -Хера и Йо-Йо била дъщеря на речния бог Инах, първия цар на Арголина. Известна със своята хубост и младост, тя не останала незабелязана от Зевс. Ревнивата съпруга Хера научила за това и решила да я погуби. Тогава Зевс  превърнал любимата си в бяла като сняг юница с големи красиви очи. Но и това не  спасило девойката. Хера затворила красавицата под охраната на многоокото чудовище Аргус. Мъките на Йо обаче   продължили и след като успяла да избяга – тя била преследвана от изпратения от Хера стършел. Йо бягала докато стигнала до скалата където бил прикован Прометей. Той и предсказал, че след като премине Босфора, тя отново ще придобие човешки лик, и от нейния род ще произлезе най-великият герой на Гърция - Херкулес. Йо стигнала през Йонийско море до Египет, където  Зевс е превърнал отново в красива девойка. Там тя му родила син -Епаф.

    -Атина и Арахна-По цяла Лидия се носила славата на Арахна като изкусна тъкачка. Тя се гордеела, че няма равна в изкуството на тъкането. Веднъж възкликнала, че дори и Атина не може да я победи, ако се състезават. Атина се явила пред нея като сбръчкана старица и се опитала да я разубеди, но Арахна била непреклонна. Атина се ядосала и се появила пред Арахна в цялата си прелест. Почнало състезанието. Атина изобразила спора с Посейдон за властта над Атина. Арахна изобразила сцени от живота на боговете -любовните похождения на Зевс  Леда, Даная, Европа), Дионис и Посейдон. Работата на Арахна била съвършена, но била израз на неуважение към боговете. В гнева си Атина превърнала, с помощта на Хеката, Арахна в паяк.