Пищови по нова българска литература

  • -сюжетите са прости, анекдотични;
    -в текстовете му присъстват една лирико-философска линия;
    -има гротескови елементи;
    -творчеството му изглежда привидно безконфликтно, но почти във всеки текст има противоречия между природа и цивилизация;
    -Основното изразно средство на автора е матефорта. чрез нея повествованието добива иносказателен смисъл.

     

    №23 НИКОЛАЙ ХАЙТОВ-ДИВИ РАЗКАЗИ

    2.ОСНОВНИ КОНФЛИКТИ В РАЗКАЗИТЕ:
    -човекът и природата
    -конфликта между ценностите на миналото и на настоящето;
    -конфликт между дълг и любов

    3.ОБЩИ ПРОБЛЕМИ :
    -за индивидюма;човека и рода
    -за избора
    -за любовта и омразата
    -за страданието
    -за жертвата и саможертвата
    - за себепознанието
    -проблемите са нравствено етични, психологически и философски.

    4. Обеденителен елемент е сказа - сказът е начин на повествованието, при кото има сказец. Задължително има дистанция между автора и сказеца. Разликата между тях е откроена най-вече посредством езиковоте средства. Сказецут използва диалектни думи и самият словоред изразява неговите психологически особеностои. В този смисъл речевата характеристика е един от ключовите похвати за изграждането на литературни образи. Използват се много турцизми, много елиптични изрази, много архаични думи. Архаичните думи и турцизмите ни насочват към времето.Почти във всеки разказ има поука

    5.Друг обединяващ елемент - по тип фабулиране, разказите напомнят или приказки, или новела, или са близки до анекдота.

    6.Персонажи - Героите на Хайтов са обикновенни хора, първични, свежи, девствени, смели и благородни.

     

    №24 ВАЛЕРИ ПЕТРОВ

    2.Особености на творческия почерк :
    -обработеност на формата - абсолютна изчистеност, простота на изказа,стремеж да запази класическото римувано четиристишие.
    - ключови особености на поетиката - кинематографичност на изображението;
    - използва техниката на монтажа, функционалност на детайла;
    -използва лайт мотиви

    3.Пише киносценарии - Слънцето и сянката, Рицар без броня....
    Поезията му е аналитична. В нея се долавя скептицизъм.

    4.Поемата ``Палечко " - основният персонаж е детето, но то е вид художествена маска на автора. В поемата се долавя двойственост в психологически план :
    -през погледа на детето, светът е ярък, цветен,раздвижен;
    -погледът е обусловен от носталгията, от спомена.

     

    №25 БОРИС ХРИСТОВ

    1.Първата му стихосбирка е - Вечерен тромпет - основни проблеми са за другостта на човека.Работи върху проблема за самотата. Пресъздава образа на човека в ъгъла.

    2."честен кръст " - поема
    -присъства мотивът за инициацията
    -мотивът за словото, като Бог
    -представата за земята като мъжка
    -митологемата за грехопадението на човека
    -присъства образа на световното дърво
    -мотива за двойнствения живот на човека.

    3.Основни проблеми:
    -за самотата- човекът в ъгъла
    -за смисълът на живота- Христова възраст
    - за житейските разочарования и равносметки
    - за твореца и неговия дълг
    -използва много метафори

     

    №26 ИВАЙЛО ПЕТРОВ-ХАЙКА ЗА ВЪЛЦИ

    2.В "ХаЙКА за вълци " - кръчмата е отправна точка, за едно пътуване назад във времето. чрез спомените си възкресяват нерешени конфликти. Общите спомени не сближават хората.
    Героите тръгват на за хайка за вълци и лицата им добиват смразяваща, дива грозота.Тя сякъщ извлича наяве онова,което съзнателно са подтискали в себе си. Те свалят маските си и оголвата осакътените си души,тръгвата на хайка против злото утаено в тях самите.

    В романа присъстват много архетипни мотиви и образи. Пътят към гората буди архетипни представа за изпитание, посвещение, търсене на истината.Гората се асоцира с лабиринт и представя пътуването им като инициация.

     

     

     

     

     

     

     №27 ХИТЪР ПЕТЪР

    ключова е темата за паметта, историята и културата на българите. Този, който владее словото е представен като владеещ силата да съхранява паметта и националната идентичност. В романа това е Петър , в които са преплетени черти от образа на Исус и на Хитър Петър. Така фолклорния образ вписан в нов културен контекст е осмислен по един оригинален начин.

    2.Романът е синкретичен -съчетани са исторически пласт,който съдържа иницияция за времето и събитията(падането на второто българско царство), разкрити са между държавни отношения в психологически и и политически план, използвана е конкретизация на събитията и личностите. Уплътнена е идеята , че робството е възмездие за сторен грях, а то е в ролята на алчността, честолюбието, фолклорният пласт - присъства чрез вписването в повествованието на фолклорни текстове , пословици, приказки, фрагменти от песни. В текста има и християнски религиозен пласт. Има сцени на предателства, гибелта като разпятие, Петър се идентифицира като Христос, гърбавото с Юда. Така историческия сюжет се сакрализира.