Основният конфликт в „Прикованият Прометей”

  • Основният конфликт  в „Прикованият Прометей”

     

    Персоналният конфликт в мита за Прометей е между Прометей и Зевс.

     

    В трагедията на Есхил той се превръща  в социален – героите му преследват различни каузи:

     

    Зевс е двигател на деспотична машина, тираничен самовластник, ненавижда хората, държи ги в мрак и иска да ги унищожи.

     

    Прометей е двигател на прогрес, символ на свободата, творческия дух, човеколюбието.

     

     

    Основният конфликт:

    деспотизъм – демокрация и хуманизъм

     

    Забележка:

     

    Есхил избягва прякото участие на Зевс в действието на трагедията, за да отговори на вкусовете на своята публика,  - тя  не би възприела конкретен човешки образ на върховното божество. Зевс е представен чрез речта и поведението на участниците в действието – на Хора и Прометей , от една страна, и на пратениците на Зевс – от друга.

     

    І. Какво е отношението на Зевс към конфликта?

     

    Зевс, разгневен от неподчинението, в основата на което стои човеколюбие, наказва Прометей с приковаване към скала на края на света, като го обрича на вечно (според него) страдание. Прометей, според Зевс, носи вина за открадването на огъня и даруването на хората чрез него с много материални и духовни блага.

     

    Изпълнители на наказанието са пратениците на Зевс – Власт, Сила и Хефестсимволи на деспотичната машина .

     

    ІІ. Какво е отношението на служителите на Зевс към конфликта ?

     

    Власт, Сила и Хефест са убедени във вината на Прометей.

     

    Хефест– проявява съжаление, уважение и състрадание, но и неодобрение на постъпкатана Прометей;

     

    а) А аз не смея него, кръвно близкия,

        да прикова над бездната на бурите.

         И все пак трябва да посмея. Страшно е

         да пренебрегна бащината заповед. 15

     

    б) Могъщи са роднинството и дружбата.

    в) Пряко волята на двама ни

    20   ще те пригвоздя здраво към безлюдната

          скала,

           Сам бог, на боговете ти презря гнева

    30   и с прекомерен дар почете смъртните.

         Затуй ще бдиш на този връх безрадостен -

         изпънат, без да свиеш крак, с безсънен взор.

          Ще екнат всуе твоите ридания

          и твоите вопли. Знай, неумолим е Зевс!

    35   Безмилостни са всички нови властници.

     

    Сила – мълчи високомерно, с което проявява сляпо подчинение и одобрение на присъдата;

     

    Власт, по думите на Хефест, е винаги дръзка и безмилостна”. Власт упреква Хефест за мекосърдечност и го подканва  да извърши по-бързо задължението си :

     

    а) Бъди мекосърдечен, но за моята

       суровост и за моя гняв не ме кори!” 80;

    Пак жалиш, пак оплакваш неприятеля

         на Зевс! Да не заплачеш и за себе си!