Есхиловата интерпретация на модела за културен герой в 'Прикованият Прометей'

  •  

     

     

    Есхиловата  интерпретация

    на  модела за  културен  герой

    в

    “Прикованият Прометей”

     

     

     

    Древногръцката култура е изключително важна част от забележител-

    ното наследство, оставено ни от тази цивилизация. Макар и малко на брой, достигналите до нас епически, лирически, трагически и комически произ-

    ведения са истински образец на достойно за възхищение поетично изкус-

    тво. Теимат непреходна художествена стойност и крият в себе си ключ към разгадаване на ценностната система на древния елин. “Прикованият Прометей”на Есхил изцяло се вписва в тази категория.

             Митът за Прометей силно е вълнувал древните гърци. Мнозина авто-

    ри пресъздават неговия образ, но Есхил е първият, който го постава в цен-

    търа на сценично произведение. “Прикованият Прометей” е част от трило-

    гия, вклюваща още две трагедии : “Прометей – огненосец” и “Освободени-

    ят Прометей”, които не са запазени до наши дни.

             Пречупен през призмата на естетическите и гражданските възгледи на Есхил, образът на Прометей се схваща като най-последователния за-

    щитник на човешкия род, останал в световната литература като олицетво-

    рение и първопричина за човешкия прогрес. Неговата жертвоготовност при отстояването на избрания идеал удивлява всички следващи поколения

    и цивилизации.

             Прометей е “културен герой”, който се стреми човешкият род да про-

    съществува и напредва. Самият той е титан и е помогнал на Зевс да вземе

    властта над живия и неживия свят. Неслучайно сам разказва за това :

     

    Като видях това, реших, че най-добре

                                    ще бъде, ако ние двама с майка ни

        решим да станем Зевсови поддръжници.

    Бладогарение не мене...

     

             Въпреки това Прометей неподкрепя Зевсовото решение да изтребят хората. Тoй е силна личност, която отстоява принципите и идеите си в пол-

    за на човечеството. Носител е на ново мислене, напълно различно от мис-

    - 2 -

    ленето на самите олимпийски богове. Зевс смята, че хората трябва да бъдат унищожени и после да се създаде нов, по-добър човешки род.Прометей се

    изправя срещу божествената воля на Зевс, воден от хуманни подбуди. Спо-ред него развитието на човека ще подобри неговата същност.Това развитие

    трябва да е плод на вътрешно желание за промяна. Затова Прометей взема огъня от божествения Олимп и го дарява на хората. Това е началото. Той им е посочил пътя, по който трябва да вървят.

    Саможертвата му в името на  простосмъртните е непонятна за Оке-ан, Хермес, за самодържеца Зевс и неговите слуги Власт и Сила. Нито един от тях не може да вникне в смисъла на великото му дело и да оцени негова-

    та смелост. Всички смятат жертвоготовността му за проява на неблагораз-

    умие и слабост. Тези, които не са способни да го разберат, го мразят. Дока-

    зателство за това са думите на Зевсовия слуга Власт към Хефест :

     

    Мрази го! Бог е, но на боговете е

    пръв враг – той даде твоя дар на смъртните!

     

              Повечето божества се подчиняват на Зевс безусловно, без да смеят

    да се опълчат срещу неговата сила и гняв. Прометей има не само смелостта

    да се противопостави на върховния бог, но и го прави открито – с пълна

    увереност в правотата си.Той понася незаслужено страдание заради хуман-

    но дело. Не променя позицията си, защото вярва в по-доброто бъдеще на  човешкия род. Затова и открито признава дръзката си постъпка, с която разгневява Зевс:

                                       ...Аз знаех всичко предварително.

    Да, чуйте: исках и така сгреших!

    Пострадах сам, помагайки на хората.

     

    Благодарение на пророческите си способности, титанът знае предва- рително колко много болка и страдание го очакват заради любовта му към хората. Той не се разколебава и твърдо отстоява взетото решение. Съзнава, че извършва добрина и тази мисъл го изпълва с гордост.За да защити съще-